Att våga laborera.

I ett tidigare inlägg berättade jag för er att jag har sluta väga mig eftersom jag vecka efter vecka blivit så besviken då ingenting hänt på vågen. Trots att den mentala biten har blivit lättare sen dess så känner jag ingen förändring i kroppen. Något som är VÄLDIGT frustrerande då jag sköter både mat och träning. Därför tog jag för ett tag sen ett beslut, återkommer till det snart.
 
Träningen går bra just nu och jag tränar bättre än på länge. Maten däremot har varit tråkig, jag har förvisso skött mig, men kostschemat har känts uttjatat och slentrianmässigt. Lunch och middag har på det stora hela sett likadana ut varje dag. Proteinkällor med en sallad till, gott, men tråkigt i längden. Jag är en perfektionist och vill göra allt rätt och därför har jag inte vågat mig på att göra ändringar själv i mitt kostschema trots att jag har känt att jag inte når de resultaten som jag borde få. Nu, äntligen, tror jag att jag har hittat lösningen på mina problem. 
 
Hur gjorde jag det då? Jo, jag laddade ner en kostapp och skrev in mitt kostschema. På så sätt fick jag snabbt en fingervisning om hur mycket kolhydrater, proteiner och fetter jag bör äta och hur många kcal jag ska få i mig per dag enligt mitt kostschema. (Jag kommer inte att skriva hur mycket jag ska äta eftersom ett kostschema är personligt och det som fungerar för mig behöver inte fungera för någon annan.) När det var gjort tog jag i samråd med Micke och sänkte mitt kaloriintag med 300 kcal/dag. Träningen valde jag att inte räkna med i kaloriintaget, dvs om jag tränar så läggs de "intjänade" kalorierna inte på på mitt dagliga intag. 
 
Nu har jag ätit så här i ca 2 veckor och det har blivit en nytändning för mig. Helt plötsligt vågar jag "unna" mig rotfrukter och andra nyttigheter eftersom jag kan se svart på vitt att de faller innanför ramen av mitt kostschema och mitt totala kaloriintag under en dag. Jag får fler alternativ och kan göra egna maträtter igen utan att vara orolig att de ska "förstöra" något. Igår improviserade jag t ex ihop en grym köttfärspaj med sötpotatis som pajskal (kan hända att receptet kommer längre fram) något som jag aldrig hade vågat mig på förut. Jag ser fram mot att äta eftersom utbudet på vad jag kan äta har blivit större. Dessutom blir ätardagarna inte lika hysteriska eftersom jag har större frihet i veckorna. Målet på lång sikt är väl att ätardagarna ska bort helt och att jag ska lära mig att få in sötsaker på ett mer naturligt sätt när jag känner för det utan att för den sakens skull gå upp i vikt.
 
Som sagt, är SUPERNÖJD med mitt nya kostupplägg! Även om det innebär att jag inte har lika mycket energi som vanligt vilket jag fick erfara igår under mitt träningspass. Efter passet var jag helt slut och fick lägga mig på golvet (bland alla leksaker) medan jag försöka komma på varför jag kände mig så seg. Var det passet som hade blivit så mycket tuffare eller var det jag som helt plötsligt blivit klen? Tog ett tag, sen ramlade polletten ner... 😊
 
Hunger och en viss orkeslöshet är dock bra i detta avseende, det visar ju bara på att jag ligger på ett litet underskott och det i sin tur kommer förhoppningsvis ge minus på vågen. Väntar med spänning på att få se lite resultat av mitt hårda jobb snart. 

Som att vinna 1 miljon.

Bara jag tänker på tandläkaren så blir jag kallsvettig. Fy fan för att gå till tandläkaren! 
 
Blev kallad till undersökning när jag höggravid med dottern och kunde pga foglossningen inte ta mig någonstans. Därefter har jag liksom skjutit på besöket... Har kommit med alla möjliga ursäkter för att slippa (och visst det är ju dyrt att gå så till viss del har mina ursäkter känts befogade med tanke på att man inte har så mycket pengar när man är mammaledig). Igår bestämde jag mig ändå för att "ta tjuren vid hornen" och ringa.
 
Fick en tid samma dag (lite väl fort om du frågar mig. 😉😮)!!! Ringde fina mamma❤ som kom över och passade lillstumpan under tiden som jag var borta. I bilen ställde jag in mig på att tandläkaren skulle berätta att min mun var en katastrofzon och att jag minst skulle ha 4 st hål. (I väntrummet såg jag direkt, mycket passande, den här barnboken som jag naturligtvis var tvungen att ta ett kort på. 😨 )
 
Jag var helt inställd på att få genomlida flera lagningar och dyra besök eftersom jag varit så dum och skjutit upp mitt besök, så gissa om jag blev lättad (sån tandläkarskräck) när tandläkaren efter att ha mumlat obegripliga bokstavs- och sifferkombinationer (dem som jag btw tolkade som minst 5 hål) berättade att jag inte hade ett enda hål!!! 
 
Så här har ni en glad tjej som ska fortsätta att "fluxa" varje kväll och bli duktigare på att använda tandtråd. Ibland kan det kännas som om man vinner en miljon fastän plånboken gapar tom. 😉
 
Dags att träna lite medan dottern sover, ha en bra dag! 
 

Träningshelg med älsklingen

Det är inte ofta jag och mitt hjärta får chansen att träna ihop, men tack vare Mickes föräldrar som var på besök i helgen fick vi lyxen att träna ihop BÅDE lördag OCH söndag!!! 😊 För oss är ett träningstillfälle ihop likvärdigt med en date, så knasiga är vi. 😜
Det var så galet mysigt! Som vanligt blev det en hel del skratt, trots att vi körde på riktigt hårt. Älskar att träna ihop med min älskling och inte bara få pusha varandra utan även att få inspireras av varandras utveckling!
 
På lördagen körde vi bröst och triceps och på söndagen rygg och biceps. Jag lyckades förvåna både mig själv och Micke genom att höja mina vikter en hel del på nästan varje övning jämfört med förra gången vi tränade. Känns som om Hannas och mitt träningsprogram hemma har gett resultat som jag faktiskt inte hade vågat hoppas på. 
 
Jag kände mig riktigt stark under båda passen. Självklart tittade jag då och då på magen, höfterna och rumpan och insåg att jag har en bra bit kvar tills jag har den kroppen jag vill ha. Överlag låg dock fokus på att få kontakt med muskeln som skulle arbeta och på känslan i kroppen under pågående övning. 
Tack för att vi fick möjlighet att träna ihop!😚 ❤